6 Jenis Makanan Unik Dan Kreatif Dicipta Oleh Rakyat Malaysia

Tidak dinafikan Rakyat Malaysia hari ni terlalu kreatif dalam mempelbagaikan citarasa makanan. Malah, ianya lebih sedap dan unik berbanding resipi yang asal. Anda sedar tak ada beberapa jenis makanan tempatan yang mempunyai kombinasi yang sungguh unik tapi sangat sedap dan boleh diterima tekak?

Ok, kali ni kami nak senaraikan 6 jenis makanan  unik dan kreatif yang dicipta oleh Rakyat Malaysia.

1. Roti Canai Meriah






Cantikkan roti canai ni dengan macam-macam warna ada. Melalui info yang dikongsikan, setiap warna mempunyai rasa yang berlainan:-

Biru: Perisa Vanila
Hijau: Perisa Pandan
Kuning: Perisa Pisang

Lokasi kedai ini terletak di Kampung Mak Lagam, Kemaman, Chukai, Terengganu. Sekali sekala bolehlah cuba roti canai meriah ni sebab dia punya perisa yang sangat menarik seperti vanilla.

2. Karipap Inti Bihun



Kebiasaannya, bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. Ubi kentang sering digunakan sebagai inti karipap, adakalanya inti ubi keledek juga turut digunakan. Tetapi bagaimana pula rasanya apabila bihun dijadikan sebagai inti karipap? Ramai yang cakap karipap jenis ni memang popular dekat Sabah. Kombinasi yang sangat menarik dan kreatif.

3. Popia Pisang



Terliur kan tengok popia pisang ni? Hihi. Biasanya popia yang kita makan tu digoreng dengan sayur dan dibalut dengan kulit popiah serta dicicah dengan sos. Tapi resipi popia pisang ini sangat unik sebab ianya cepat, mudah dan murah. Anda tak perlu cicah dengan apa sos pun sebab makanan ni dah memang manis.

4. Belalang Goreng




Belalang goreng ini agak popular dan banyak kali kita pernah dengar, cuma tak pernah lihat sahaja. Ada yang digoreng  dan ada juga yang menggunakan santan untuk lebih sedap. Anda berani cuba tak?

5. Landak Masak Rendang



Siapa sini pernah makan landak? Mesti “scary” kan? Landak? Tajam-tajam tu ? Sedap ke?. Yelah kalau biasa yang kita selalu makan pun rendang ayam dengan daging je kan. Ramai yang suka daging landak ni. Kata mereka daging landak lebih sedap dari daging ayam tetapi cuma liat sedikit sahaja. Ada yang digoreng, dibuat rendang dan juga dimasak lemak. Macammanalah rupanya kulit landak yang tajam-tajam tu dibuat rendang.

6. Yong Tau Foo Pasu




Hahahaha. Kreatif gila lah rakyat Malaysia ni. Tahulah dah ada aiskrim pasu tapi takkan semua benda nak dipasukan? Haha.

Artikel Terkait